Young and dumb, motivated and hopeful.. Fuck everyone and everything ^^

by - května 04, 2016

Ahojte!

V dnešním článku bych ráda vyjádřila svůj názor na maturitu z češtiny, která zase nebere konce. :) Jako každý rok.. :D Předtím ale prohlásím jedno:

Říkám zde jen svůj názor a je mi jasné, že sto lidí má sto chutí.
V překladu bych to řekla takto: Maturantům se můj názor líbit asi nebude. ☺

Jak většina z vás ví, tak začaly státní písemné maturity - konkrétně včera se psal didaktický test z češtiny. Když jsem loni maturovala, strhla se kolem didakťáku taková vlna nadávajících maturantů, že jsem si říkala, co bude příští rok. V našem případě se řešil hlavně Jidáš, který nás měl zradit, potom poprsí Pallady... Otázky za kolik bludišťáků? Jeden bludišťák za každou? Nevím, kecala bych teď. I tak to nemění nic na tom, že když člověk není úplný analfabet, tak mu Jidáš ani Pallada test neohrozila. (ačkoli někomu i jeden bludišťák zachrání prdel) Dále se stěžovalo na nedostatek času, moc dlouhé texty... A letos? Epizeuxis na Tebe! & Snad si tu maturitu v září nEZOPakuješ. Jako směju se. :D Může mi někdo, kruci, odpovědět na pár otázek? Vážně vadí otázky za jeden bod? Vážně si žáci stěžují na dvě otázky, kvůli kterým údajně neudělají maturitu? Vážně za neudělání maturity zodpovídají dva body z tolika otázek? Děkuji za vysvětlení. 

Já naprosto chápu, že takové otázky člověka zaskočí, že pracují nervy a člověk je ve stresu, ale upřímně řečeno, i když někdo neví, co je to epizeuxis, ačkoli do nás to hustily češtinářky horem dolem, jakožto základní literární pojem, tak z té básně to tam přímo zářilo.. Tak použiju aspoň selský rozum a řeknu si aha, tady je něco zvláštního, zvoní zvoní.. hmm, zkusím to. I při tom selském rozumu by člověku došlo, že to bude asi nějaký jev, který se nebude vyskytovat tak často a bum, mám jeden bod v kapse. Ezop je na tom podobně. A i když nevím ani jedno, tak zrovna dva body mi nezapříčiní to, že neudělám didakťák. Chyba bude někde jinde. Krom toho na internetu Cermat zveřejnil, co se v testu může objevit, takže je jen chyba studentů, že se sami na zkoušku nepřipravili, ale hlavně, že teď poučují. Za pár let jim bude vadit i to, že se tam objeví i vyjmenovaná slova po B.. 

Dále se rozebírá, že gympláci machrují, že je to učí a tak dále... Ehm, no, takže se směju po druhé. :D Ono to není ani o tom, že nám na gymplu (yep, chodila jsem tam) učitelky navykládají látku a nějakým kouzlem nám ji do té hlavy dostanou a my to pak víme. Ani zdaleka takovouhle magií neoplývají, takže je jen a znovu na žácích, jak s informacemi naloží. A když je tedy "chyba v učitelce", že "látku nevysvětlí", tak nebudu líná jak veš, otevřu si stránky novamaturita.cz, respektive katalog požadavků a bum, mám tam informace, co se může objevit v didakťáku. Ale ono je jednodušší to svést na učitele, školu, anebo pak se rozčilovat nad otázkami za jeden bod, když si člověk sám nesáhne do svědomí, jestli se připravil. A když půjdu do jádra pudla, tak konkrétně zde je na poslední stránce ukázková úloha přímo na onen slavný epizeuxis. A krom toho se tam i po bodech píše, že žák musí ovládat literární figury, kam patří... a hned vypsané co přesně. Eeehm, stále mi někdo bude tvrdit, že to nemá u maturity co dělat? Lidi brečí na špatném hrobě. Materiály s podmínkami má dostupný každý, takže když může nadávat na Facebooku, může si najít i katalog požadavků. Ale proč by to dělal, proč by se učil.. 

Pokud jde o mě, tak já sama jsem loni Jidáše napsaného neměla, stejně tak mě zaskočil, jako letos zaskočil maturanty epizeuxis, ale nekopala jsem kolem sebe, protože to je jen a jen moje blbost, že neovládám základní přehled. Ano, byla jsem naštvaná, prvních pár dní, ale ve výsledku jsem ten jeden bod nahnala jinde a didakťák byl doma s prstem v nose. A stejně tak, jako to zářilo letos v básni, loni zářil Jidáš, který zradil Ježíše a příjmením byl Iškariotský. Tak jsem to nevěděla, no a co, ale maturitu mi nesebral. Co se týče dlouhých textů, tak, prosím vás, to čtete opravdu celé zadání? Jako really? Zase použiju selský rozum, kouknu na otázky, vidím, že po mě chtějí jen nahradit podtržené slovo, přečtu si k tomu maximálně větu nebo dvě a bum, mám výsledek. Celý text je zbytečný číst až dokud se neobjeví otázka hlavní myšlenka textu. Takže si myslím, že ten, kdo to nečte a zbytečně si neubírá čas, nemůže říct ani ň na to, že času je málo. Přečtu si prostě první otázky a až pak čtu buď celý text, anebo ne. Loni jsem si test stihla i zkontrolovat, asi tolik nestresuju a dokážu se pak uklidnit a soustředit, letos jsem test měla za dvacet minut hotový v pohodlí domova, takže ve škole tak možná dalších 10 - 15 minut k tomu a jsem na půl hodině, což znamená, že mám ještě k dobru spousta času. Dále se ne nadarmo říká, že jako první má člověk udělat krátké otázky a ty, u kterých si je jistý, a pak se vrátit k těm dlouhým. Ano, rozumím tomu, že člověku vypadne všechno z hlavy, má pocit, že nic neví (u zkouškového to má každý vysokoškolák), to je normální, ale neříkejte mi, že když pak odpovíte na jednu otázku, u které víte odpověď, že vám to nedodá takovou tu sílu na to, abyste dokončili test a trochu se zklidnili. A proto také nechápu narážky na to, že je málo času a kvůli vyprcaným dlouhým úlohám se nestihlo odpovědět na poslední otázky. Tak to je už ale jen a jen chyba žáka, který nedokáže sám vyhodnotit, že na tohle teď nemá, tak jede na další otázku a k těžším se vracet. Mimo to - nám tohle pravidlo říkalo hodně učitelů i na střední. První, co vím, poslední, co nevím. A čas ušetřen. Radši budu žít s tím, že nemám něco, co fakt nevím, než žít s tím, že mám špatně něco, co nevím a nemám to, co bych věděla. Fuck logic. 

Nechci si tu hrát teď na chytrolína, který to už má za sebou, ačkoli to tak vypadá, nepopírám :D, ale chci jen říct, že ani já sama jsem loni neměla "záludné otázky" a žiju a maturitu mám. Ani v té době mi ty otázky nesebraly tolik bodů, abych si mohla stěžovat. Neměla jsem to, moje vina. Na didakťák jsem se neučila, nemám právo si stěžovat. Stěžovala bych si tehdy, když bych se učila. A na přípravu mám trilion materiálů > od testů z předešlých let, až po - již zmíněné - katalogy na internetu. Takže čí je chyba, že něco nevím? Má je to chyba.  Já se nepřipravila, já to nevěděla, ale měla jsem možnost se připravit. Každý máme svědomí a každý by si do něj měl sáhnout, kolik času věnoval přípravě. Rozhodně nepopírám, že takové otázky překvapí (navíc už jen fakt, že učební obor s maturitou dělá stejnou zkoušku - jako například ten gymnazista - je postavené na hlavu, ale bohužel to tak je a nejspíš i bude, dokud to někdo nezmění; třeba ti, co pořád nadávají), ale není to důvod na neúspěšné složení maturitní zkoušky. Pro někoho jsou dva body klíčové, ale tam už je chyba i pak někde jinde a ne jen v tomhle. Já jsem chodila na gympl, můj brácha na učňák a teď si dodělává maturitu - letos maturuje -, takže vidím dost jasně rozdíly v tom, jak se ta čeština učí. Vidím, že má praxe, vidím, že má odborné předměty, které jsem já neměla. Já místo nich měla namrskaných tucet jiných všeobecných předmětů, které jsem také musela splnit, ale každý jsme si vybral to, co jsme chtěli. Každý musí splnit to, co má.  I tak svůj názor ale neměním. Základní pojmy v literatuře se probírají stejně. On na ně má bohužel jednu hodinu, já měla i samostatný seminář, ale pořád tam jsou. Já měla přístup k internetu a na to, abych si zjistila, co v testu bude, on měl taky. Takže srovnání gympl x učňák mi přijde dost... trapné. I ten, kdo nestuduje gympl, dá ten didakťák, třeba za tři, ne za jedna, ale má ho, to stačí. Proč třeba ten samý test udělá třeba za tři pracující dospělý čtyřicetiletý člověk a devatenáctiletý žák ne a ještě si stěžuje? Chyba bude opravdu někde jinde.

Tím bych moje vypsání z nas...štvání na letošní komentáře maturantů ukončila. Ani já nejsem dokonalá a i v té češtině dělám chyby, konec konců jsou určitě ty chyby i tady :D, ani já jsem neměla loni Jidáše, ale neotvírám si klapačku na to, jak to bylo těžké, že se to nedalo zvládnout. Ano, překvapily mě ty otázky, koho by ne, ale věděla jsem, že mi to dvacet bodů nesebere. Ano, bavily mě vtipy, které loni kolovaly, zasmála jsem se, je to dobrý humor, ale na druhou stranu by to chtělo i ten nadhled lidí... Když vím, že nemám jen toto a k tomu třeba další čtyři otázky, tak maturitu mám, vyřešeno, nemusím si stěžovat. Slyšela jsem loni o Jidášovi? (věřím, že většina ano, Facebook toho byl plný a i Youtube) Očekávala bych něco podobného i letos... Ale to jsem já a můj, ehm, skromný názor. :) Stejně za měsíc, až budou všichni vysmátí s maturitním vysvědčením v ruce, tak si na Ezopa nebo epizeuxis ani nevzpomenou a další rok budou stejně >>chytračit<<, jako my, kteří už to máme za sebou. :D To je prostě holý fakt... Nakonec se tomu všichni jenom zasmějou.


Konečně jsem domluvila. A aby nebyl dnešní článek tak krátký, tak pro pobavení:

 (S)mějte se, M. ♥

You May Also Like

2 komentářů

  1. Tak toto byl jeden z nejvíce vyčerpávajících článků, co jsem kdy četla :D Ale souhlasím (ano, taky jsem s gymplu :DD) ale stejně se cítím úplně tupá. Moje chyba totiž je, že nevím jak začít. Jak se začít učit. Co přesně, abych získala všeobecný přehled. A kde to vzít. Všechno je to pro mě začarovaný kruh :D Samozřejmě, to že neudělám maturitu bude moje chyba :DD Taky moc nechápu, jak to tolik lidí schází na všechno kolem nich, ale o se dá dělat. Na jednu stranu chápu, že si člověk stěžuje i na takovou maličkost, tohle se řešit prostě musí :D Ale rozhodně ne jako: Jidáš je důvod toho, že jsem neudělal maturitu. Přece nezahrnuje všechny body, že?! :) Vyčerpávající, ale pravdomluvný článek :)
    -Eva
    Rainbow Journeys

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já když píšu, tak píšu.. :D Moc dlouhé slohy -_- :D
      Jojo, taky chápu, že si stěžují. To já dělala konec konců také. Ale přímo - vysloveně jedna otázka ti maturitu nesebere :D Ale však... Za měsíc se budou tlemit, jak to bylo easy, když budou mít papír v ruce a na Ezopa ani nevzpomenou. :D

      Vymazat

Here is my secret. A very simple secret..